Gerardus Magazine 2021-6

2021-6

Je komt als geroepen

Het straffe geloof van de eerste volgeling

Historie van de Heilige Andreas: de kruisiging van Andreas (Frans Pourbus), Sint-Baafskathedraal Gent –  www.artinflanders.be – fotograaf: Hugo MaertensIeder mens wordt door God geroepen, uitgenodigd, om de weg van vrede te gaan. Soms ben je je ineens bewust dat je een andere weg kunt en moet gaan. Dat overkwam ook de visser Andreas, zoon van Jona, geboren in Betsaïda, een vissersdorp aan het Meer van Gennesareth in Galilea. Hij was visser van beroep samen met zijn broer Simon. 
De Bijbel vertelt niet veel over Andreas. Zijn naam wordt maar elf keer genoemd en toch is deze apostel een inspirerende figuur.

 

De eerste 
Andreas was een volgeling van Johannes de Doper. Hij was dus al geroepen. Dan komt Jezus in zijn leven en Andreas gaat overstag. Was hij Johannes de Doper ontrouw geworden? Nee, verre van dat. Johannes wees hem op Jezus. ‘Toen hij Jezus voorbij zag komen, zei hij: ‘Daar is het lam van God’. De twee leerlingen 
(Andreas en Petrus) hoorden wat hij zei en gingen met Jezus mee’. (Johannes 1,36). Roeping, inzicht, visie, een nieuwe weg, zo eenvoudig en zo verstrekkend.
Het interessante is dat Andreas naar Jezus gaat die op dat moment nog geen enkele leerling heeft. 
Andreas is de eerste en daarom heeft hij als bijnaam ‘de eerstgeroepene’. 
Waarom koos Andreas voor Jezus? Een volheid van leven die Johannes hem niet kon bieden, denk ik. Andreas volgt een tweede roeping. Hij durft die keuze te maken en dat vind ik dapper. Iemand kan je met een woord op een andere weg zetten, een roeping duidelijk maken. 
Hij wordt, zoals er in Mattheus 4,18 staat, een visser van mensen. Visser van mensen? Wat bedoelt Jezus wanneer hij dit zegt? Gaat het om zieltjes winnen? Om het groter maken van de groep? Om meer volgelingen? Om grote aantallen? Dat denk ik niet. 

 

De redder
In het Grieks, de oorspronkelijke taal waarin dit evangelie geschreven is, heeft ‘vangen’ de betekenis van ‘in leven houden of ‘tot leven brengen’. Het gaat bij Andreas om het persoonlijk geraakt worden door de Boodschap van Jezus en daardoor tot leven komen. Hierin zit een mooi beeld. 
Een mens kan niet als een vis in het water leven, hij verdrinkt. Hij moet gered worden. Op het droge kan hij leven, echt leven. Dat is wat Andreas en de andere apostelen doen: zij helpen mensen om echt te leven. 
Andreas liet zijn vissersboot in de steek. Blijkbaar zag hij een beter levensperspectief. Hij verlangde naar een zending, een taak, een dienst aan de mensen, een weg naar God en met God en daarom liet hij zich roepen, eerst door Johannes de Doper en later door Jezus. 

 

De ziener
Ik heb Adreas altijd voor bedachtzaam gehouden, heel anders dan zijn onstuimige broer Simon. Hij trad niet op de voorgrond en vroeg niet om aandacht. De enige keer dat hij wat uitgebreider in beeld komt, is bij de spijziging van de menigte. 
In Johannes 6,8-10 lezen we: Een van de leerlingen, Andreas, de broer van Simon Petrus, zei: ‘Er is hier wel een jongen met vijf gerstebroden en twee vissen – maar wat hebben we daaraan voor zoveel mensen?’ Hier vestigt Andreas de aandacht op een jongeman die een beetje eten bij zich heeft. 
Blijkbaar ziet hij er iets in, want hij vertelt het aan Jezus. Het is te onooglijk voor woorden. Zo weinig voor zo velen. Maar waar gedeeld wordt, is genoeg voor iedereen. Dat is wat Andreas aanreikt en wat Jezus laat zien in de wonderbare vermenigvuldiging van het brood en de vissen. 
Dat is ook voor ons mensen van vandaag een les. Velen zien in deze vermenigvuldiging een verwijzing naar het laatste Avondmaal. De symboliek van breken en delen is sterk, juist in onze wereld van vandaag waar steeds meer mensen veel hebben en ook steeds meer mensen weinig of niets. 
Waar niet gedeeld wordt, omdat men zich niet verantwoordelijk voelt voor elkaar, daar komen mensen tekort en lijden ze honger. Andreas zegt het ook: Het is een beetje, het lijkt niet veel, maar als we delen kan het meer worden en misschien zelfs voldoende zijn. Dit broodwonder is wat mij aantrekt in Andreas. Hij gelooft er in ook als het niets lijkt. 

 

De patroon
Over Andreas is in de loop van de geschiedenis veel geschreven. Hij heeft de marteldood ondergaan. Hij is gekruisigd. Zijn kruis was anders dan dat van Jezus. We kennen het Andreaskruis dat de vorm heeft van een X. 
Hij is bekend als patroon van Schotland, Griekenland en Rusland, maar voor mij blijft hij toch de apostel die de wonderbare broodvermenigvuldiging mogelijk maakte door een jongen naar voren te halen die vijf broden en twee vissen had en die dit beetje met iedereen wilde delen.

Myriam Steemers

Myriam Steemers